Kutistuvat pakkaukset
Shrinkifikaatio, tuo petollisista kaupankäyntitavoista vihonviimeisin - hieman Star Trekin alkua mukaillen. Oletteko kiinnittäneet huomiota ilmiöön viimeaikoina? Kyseessä on siis tuotteiden myyntipakkausten tai sisällön kutistaminen olevinaan kuluttajien huomaamatta. Kansanomaisempi sanonta olisi kusetus. Kuinka typeriksi kauppiaat meitä oikein luulevat? Kyllä teidän tekoset on huomattu.
No joo, ilmiö ei ole uusi, mutta nyt taas inflaation jyllätessä ja tuotantokustannusten noustessa kaikki keinot otetaan käyttöön, Hintoja ei voi määrättömästi nostaa ilman sitä riskiä, että tuote jätetään ostamatta. Sen sijaan kuluttajaa voi viilata linssiin pienentämällä pakkauskokoa tai "uudistamalla pakkausta" erimuotoiseksi. Samalla kuitenkin sisällön määrä muuttuu pienemmäksi. Esimerkiksi joku tölkki voi muuttua korkeammaksi, mutta kapeammaksi. Katsokaapa vanhoja pakkauksia eri tuotteista ja verratkaa. Muutaman vuoden päästä pakkauskokoa hilataan taas isommaksi ja myydään sitä "jättipakkauksena". Siinä yhteydessä hintaa voikin sitten jo nostaa reippaammin.
Keinot ovat monet, mutta tiedostava kuluttaja vertaakin kilohintoja, litrahintoja, arkkihintoja tms, eikä pakkauksen hintaa. Vertailu kannattaa. Vaikka viereinen pakkaus olisikin hieman kalliimpi se saattaa olla yksikköhinnaltaan edullisempi. Maksa tuotteesta, älä ilmasta. Monet pakkaukset ovat fyysisesti samankokoisia, mutta sisällön määrää on kutistettu. Tämä on erityisen helppoa ilmavissa paketeissa kuten muroissa, hiutaleissa, sipseissä yms.
Vanha totuus pätee kuitenkin edelleen useimmiten. Kannattaa ostaa isommissa erissä ja pakkauksissa. Aivan kaikissa tuoteryhmissä tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi monet leivänpäällisrasvat ovat halvempia pienemmissä paketeissa. Ei siis niissä aivan pienimmissä, mutta keskikokoisissa ns. normaalipaketeissa 400g.
Oma lukunsa ovat sitten luomutuotteet. Niissä hintaa pidetään lähella tavallista, mutta pakkauskoko on lähes aina pienempi. Tästä kuningskuluttaja on tehnyt oman vertailunsa jo vuosia aiemmin. Tätä samaa shrinkifikaatio- ilmiötäkin on pohdittu jo yli vuosikymmen sitten - sattuvasti edellisen taantumakauden aikana. Ajattelin vain nostaa asiaa taas tietoisuuteen tämän jutun avulla.
Tiedostava kuluttaja voi tienata itselleen sievoisen tilin vuositasolla vertailemalla hintoja ja tekemällä ostopäätökset suunnitelmallisesti.